poniedziałek, 27 lipca 2020

Jak zabezpieczyć owoce przed ptakami

Widzisz, że krzewy obficie kwitną, zawiązują owoce, ale potem niewiele masz z nich pożytku? Prawdopodobnie winowajcami są ptaki, które oprócz czereśni uwielbiają owoce jagodowe i winogrona.

Kilka lat temu posadziłam w ogrodzie 5 krzewów borówki amerykańskiej, co roku miały coraz więcej kwiatów, potem zawiązywały się owoce, lecz kiedy przyszła pora zbiorów, dojrzałych owoców było niewiele.
Pierwszych kilka sezonów nie miałam głowy, żeby się tym przejmować: kiedy zawalił ci się świat, niedostatek borówek jest najmniejszym z problemów.
Ale dwa lata temu zauważyłam, jak o poranku moje borówki spokojnie spożywa na śniadanie ptak. Rok temu zatem założyłam specjalną siatkę przeciw ptakom i miałam już zdecydowanie więcej owoców.
W tym roku ulepszyłam konstrukcję stosując bambusy zakończone grzybkami ochronnymi pozostałymi z budowy domu (używane do zabezpieczenia prętów).
Siatka przeciwko ptakom zabezpieczająca borówki amerykańskie, fot. Hanna Fleszar
Z jednego zbioru w ciągu godziny delikatnego obrywania dojrzałych niebieskich jagód uzyskałam 1,8 kg owoców.
Jednorazowy zbiór borówek z 5 kilkuletnich krzewów, fot. Hanna Fleszar

Mam jednak jeszcze 3 młode krzewy winorośli białej słodkiej odmiany 'Aurora' oraz bezpestkowej 'Canadice' i jestem przekonana, że nie tylko ja będę chętna na degustację winogron, ale też cała chmara skrzydlatych gości. Zatem na najładniejsze grona nałożyłam woreczki z organzy. Owoce będą zabezpieczone przed zjadaniem przez ptaki, mając dostęp światła i powietrza.
Woreczki z organzy założone na winne grona, zabezpieczają przed zjadaniem przez ptaki, fot. Hanna Fleszar

1 komentarz: